Uitlijnen

Bel ons voor een afspraak: 0229 - 840000 / 06 - 52257810

auto uitlijnen

Uitlijnen
Trekt uw wagen naar links of naar rechts als u op een rechte weg even het stuur loslaat? Dan is het tijd om uw uitlijning te laten controleren. Uitlijnen betekent dat de ophangingsdelen voor- en achteraan worden afgesteld. Een foute afstelling van de uitlijning kan een vroegtijdige slijtage van de banden veroorzaken.

De uitlijning moet worden gecontroleerd als:

  • U een aanrijding heeft gehad.
  • Uw banden tekenen van abnormale of onregelmatige slijtage vertonen.
  • Uw wagen trekt of zwenkt naar één kant.
  • Uw stuur keert na een bocht niet terug in de middenstand of staat gedraaid als u op een rechte weg rijdt.
  • U een nieuw stel banden koopt en daar zo lang mogelijk mee wil rijden.
  • U een onderdeel van de ophanging vervangt.
 

Optimaal uitlijnen met Hunter's HawkEye Elite uitlijnsysteem

Voor optimaal uitlijnen van een auto zijn exacte metingen van belang. Van der meij autos beschikt daarvoor over het Hunter HawkEye Elite uitlijnsysteem.
Het HawkEye Elite systeem legt via High Resolution camera's in 3D uiterst nauwkeurig vast hoe genoemde zaken als wielvlucht ('camber'), askanteling ('caster') en sporing ('toe') er voor en na het uitlijnen van uw auto voorstaan.

Sporing ('toe')

Wanneer de wielen van bovenaf gezien met de voorkant naar buiten wijzen (afbeelding links) dan is er sprake van uitspoor. Wanneer de wielen van bovenaf gezien naar binnen wijzen (afbeelding rechts) dan spreken we van toespoor.

 

Wielvlucht ('camber')

Wanneer de wielen van bovenaf gezien met de bovenkant naar buiten staan (afbeelding links) dan spreken we van positieve wielvlucht. Wanneer de wielen daarintegen met de bovenkant naar binnen staan is er sprake van negatieve wielvlucht (afbeelding rechts). In de praktijk zal een neutrale wielstand (afbeelding midden) of een licht negatieve wielstand gewenst zijn.

Askanteling ('caster')

Behalve wielvlucht is de askanteling van betekenis voor het weggedrag van de auto. Het gaat daarbij om de hellingshoek van de stuuras, vandaar de naam askanteling. Wanneer negatieve askanteling wordt toegepast (afbeelding links) heeft dat grotere wendbaarheid van de auto tot gevolg terwijl positieve askanteling (afbeelding rechts) juist rechtuitstabiliteit zal bevorderen. De askanteling heeft bovendien gevolgen voor de mate van wielvlucht bij het insturen van een bocht zodat zaken als sporing, wielvlucht en askanteling zorgvuldig op elkaar afgestemd dienen te worden.

Copyright © Van der Meij Auto's 2024.